Opracowanie stanowi nowatorskie ujęcie problemu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Podjęto w nim próbę kompleksowego spojrzenia na działalność organizacji społecznych, a w szczególności współpracę korporacji i organizacji pozarządowych służącą realizacji działań społecznie odpowiedzialnych w okresie międzywojennym, po II wojnie światowej i w XXI w. Celem książki jest analiza zjawiska społecznej odpowiedzialności organizacji, a w szczególności wskazanie motywów podejmowania przez korporacje działań filantropijnych. Osobną kwestią jest znaczenie i zakres ujawniania informacji dotyczących współpracy przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych. Badano raporty CSR, raporty zintegrowane, a także sprawozdania organizacji pozarządowych. Zastosowano analizę literatury, kwerendy, analizę treści i przypadków oraz analizę statystyczną. W ramach badań historycznych przyjęto metodę indukcyjną, opierając się na danych źródłowych pozyskanych w Archiwum Państwowym w Łodzi.
Opracowanie może być wykorzystywane przez badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Rozdział 1. Społeczna odpowiedzialność organizacji (SR) w ujęciu interdyscyplinarnym
1.1. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy ekonomii
1.2. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy zarządzania
1.3. Działalność społecznie odpowiedzialna z perspektywy socjologii
1.4. Praktyki przedsiębiorstw i organizacji niedziałających dla zysku w realizacji działań społecznie odpowiedzialnych
1.4.1. Marketing społecznie odpowiedzialny
Rozdział 2. Teorie wyjaśniające społeczną odpowiedzialność organizacji
2.1. Teoria instytucjonalna
2.2. Teoria legitymizacji
2.3. Teoria interesariuszy
2.4. Teoria agencji
2.5. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego
Rozdział 3. Działalność organizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności - rys historyczny
Wprowadzenie
3.1. Działalność filantropijna przedsiębiorstw w Polsce i na świecie do końca XX w. i w wieku XXI
3.2. Rozwój fundacji i stowarzyszeń w Polsce i innych krajach od czasów przedwojennych do czasów współczesnych
3.2.1. Zakres działalności przedwojennych organizacji dobroczynnych i źródła ich finansowania
Rozdział 4. Ujawnienia organizacji w zakresie działalności społecznie odpowiedzialnej
4.1. Raportowanie CSR
4.1.1. Zakres ujawnień na temat działalności filantropijnej w raportach i na stronach internetowych
4.1.2. Czynniki wpływające na zakres ujawnień o skali działań filantropijnych przedsiębiorstw i współpracy z organizacjami pozarządowymi
4.2. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych
4.2.1. Sprawozdania finansowe organizacji pozarządowych w Polsce i na świecie
4.2.2. Rola sprawozdań finansowych i merytorycznych organizacji pozarządowych
Rozdział 5. Zakres ujawnień wzajemnych na temat partnerstwa organizacji pozarządowych i korporacji - wyniki badań
5.1. Analiza treści informacji ujawnianych przez organizacje pozarządowe oraz korporacje na temat współpracy przy realizacji działań społecznie odpowiedzialnych
5.2. Analiza przypadków współpracy organizacji pozarządowych i korporacji przy realizacji projektów w ramach działalności społecznie odpowiedzialnej
5.3. Poziom ujawnień o partnerstwach korporacji i organizacji filantropijnych
UWAGI:
Bibliografia na stronach 219-232. Streszczenie angielskie. Oznaczenia odpowiedzialności: Halina Waniak-Michalak.
Część I. Grupy defaworyzowane-przestrzenie funkcjonowania, formy pomocy i wsparcia
Wykluczone przestrzenie miejskie i getta biedy jako wyzwanie dla współczesnej pedagogiki w działaniu. Metody outreach w pracy z dziećmi na ulicy i gangami młodzieżowymi
Niewidzialna młodzież - rola trzeciego sektora w pracy ba rzecz młodzieży defawaryzowanej społecznie
Jak usamodzielnić niesamodzielnych? Omówienie procesu usamodzielniania wychowanków instytucji pieczy zastępczej ze szczególnym uwzględnieniem roli opiekuna usamodzielnienia
Jak usamodzielnić dziecko z dzieckiem? Proces usamodzielnienia małoletnich matek szansą na reintegrację rodziny?
Subkultura przestępcza a metoda harcerska w oddziaływaniach zakładu poprawczego
O profilowaniu osób bezrobotnych, czyli piętnowaniu nosicieli piętna
Wymiary imigracyjnego wsparcia i poradnictwa
Arteterapia oparta na uważności u chorych na depresję
Część II. Doradztwo zawodowe i wolontariat jako czynniki wspierające potencjał rozwojowy
Doradztwo zawodowe dla studentów - znaczenie, potrzeby oraz formy pomocy
Pomagający czy wspomagany? Pułapki, dylematy i kontrowersje w obszarze działań pomocowych na przykładzie wolontariatu studenckiego w placówkach wsparcia dziennego
Wolontariat studencki jako jedna z możliwości rozwoju kompetencji pedagoga specjalnego. Komunikat z badań
Walory wolontariatu w rodzinach zastępczych
Wsparcie społeczne w miejscu pracy jako czynnik kształtujący satysfakcję zawodową
Część III. Poradnictwo, pomoc i wsparcie społeczne w optyce wspomagających dobre praktyki
Co i dlaczego robią w swojej pracy? Przedstawiciele służb społecznych o wykonywanym zawodzie
Wolność dozorowana - dylematy kuratora sądowego w roli wychowawcy
Pomoc i wsparcie oferowane nieletnim w procesie resocjalizacji, na przykładzie zastosowania środka wychowawczego w postaci skierowania do ośrodka kuratorskiego
Działalność Ośrodka Readaptacji Społecznej "Mateusz" w Toruniu jako odpowiedź na problemy i potrzeby osób opuszczających placówki penitencjarne
Współczesne problemy alternatywnych form pomocy osobom głuchoniemym w Republice Czeskiej
Profesjonalni i rodzinni opiekunowie osób starszych
Senior jako podmiot wspomagający w ramach lokalnej inicjatywy katolickiej
UWAGI:
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych przy pracach. Streszczenie w języku angielskim. Oznaczenia odpowiedzialności: redakcja naukowa Joanna Kozielska, Agnieszka Skowrońska-Pućka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni Kaucja wynosi: 70 zł.
Społeczeństwo, gospodarka, siły zbrojne : wyzwania dla zarządzania i dowodzenia w dobie współczesnych zagrożeń. T. 2 "Wyzwania dla zarządzania i dowodzenia w dobie współczesnych zagrożeń "
Rozdział 1. Potencjał polskich sił zbrojnych a potencjał zagrożeń militarnych w opinii oficerów Sił Zbrojnych RP - wyniki badania pilotażowego
Rozdział 2. Elastyczność struktur organizacyjnych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w latach 2006-2016
Rozdział 3. Potencjał kompetencji indywidualnych w siłach zbrojnych - raport z badań pilotażowych
Rozdział 4. Wojska obrony terytorialnej jako nowy komponent SZ RP kształtujący bezpieczeństwo i obronność państwa
Rozdział 5. Analiza możliwości wykorzystania bezzałogowych systemów w obszarze działań militarnych
Rozdział 6. Niszczenie energią elektromagnetyczną na współczesnym polu walki
Część II. Gospodarka
Rozdział 7. Spółki o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym - istota, rodzaje i znaczenie dla obronności
Rozdział 8. Ryzyko inwestycyjne w działalności przedsiębiorstw polskiego sektora obronnego
Część III. Społeczeństwo
Rozdział 9. Przywództwo jako determinanta sprawnego funkcjonowania zespołów w środowisku wojskowym
Rozdział 10. Społeczne uwarunkowania zachowań patologicznych funkcjonariuszy policji - raport z badań
UWAGI:
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 161-170. Streszczenie w języku angielskim. Oznaczenia odpowiedzialności: redakcja naukowa [>>] Marlena Niemiec, Maria Jabłońska-Wołoszyn, Wiesław Krzeszowski ; Akademia Sztuki Wojennej.
4.2. Teoria wymiany lider - podwładny (leader - member exchange)
4.3. Autentyczne przywództwo jako podstawa relacji przełożony - podwładny
4.4. Istota bezpieczeństwa psychologicznego
4.5. Autentyczne przywództwo, bezpieczeństwo psychologiczne i efekty uczenia się
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5. Pozytywne relacje interpersonalne pracowników a negatywne zjawiska organizacyjne
5.1. Wprowadzenie
5.2. Pozytywne relacje interpersonalne a organizacyjne zachowania obywatelskie
5.3. Istota zachowań kontrproduktywnych pracowników
5.4. Związek pozytywnych i negatywnych zachowań pracowniczych w świetle badania jednostek samorządu terytorialnego
5.5. Teorie wyjaśniające współwystępowanie zachowań pozytywnych i negatywnych w organizacji
5.6. Podsumowanie
Rozdział 6. Pozytywne relacje interpersonalne w relacjach międzyorganizacyjnych
6.1. Wprowadzenie
6.2. Rola relacji międzyorganizacyjnych we współczesnej gospodarce
6.3. Więź interpersonalna partnerów a istota relacji międzyorganizacyjnych. Istota pozytywnych relacji interpersonalnych jako komponentu relacji międzyorganizacyjnych
6.4. Relacje interpersonalne a zaufanie i zaangażowanie partnerów biznesowych
6.5. Kulturowe uwarunkowania budowania osobistych relacji w biznesie
6.6. Narzędzia budowania pozytywnych relacji interpersonalnych w biznesie
6.7. Podsumowanie
Rozdział 7. Pozytywne relacje interpersonalne w zarządzaniu jako wskaźnik równowagi organizacyjnej
7.1. Wprowadzenie. Definicja pozytywnych relacji interpersonalnych w zarządzaniu - raz jeszcze
7.2. Teoria równowagi organizacyjnej
7.3. Pozytywne relacje interpersonalne a wskaźniki równowagi organizacyjnej
7.4. Pozytywne relacje interpersonalne a instrumenty zarządzania służące równowadze organizacyjnej
7.5. Podsumowanie
UWAGI:
Bibliografia, netografia na stronach 226-249. Streszczenie w języku angielskim. Oznaczenia odpowiedzialności: Aldona Glińska-Neweś.
Zasadniczym zadaniem prezentowanej publikacji jest zapewnienie jednolitej interpretacji definicji, pojęć i terminów z zakresu logistyki akcji ratowniczych stosowanych w praktyce dydaktycznej na studiach na kierunku bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo publiczne. Jest ono przeznaczone dla nauczycieli akademickich oraz studentów studiów dziennych i niestacjonarnych.
Rozdział 1. Ewolucja zadań logistyki, czyli od logistyki wojskowej do logistyki akcji ratowniczych
1.1. Prekursorzy logistyki akcji ratowniczych
1.2. Misja i zadania logistyki akcji ratowniczych
Rozdział 2. Potrzeby logistyczne i medyczne podmiotów ratowniczych
2.1. Zapotrzebowanie podmiotów ratowniczych na dostawy środków zaopatrzenia
2.2. Zapotrzebowanie podmiotów ratowniczych na usługi logistyczne
2.3. Zapotrzebowanie podmiotów ratowniczych na usługi medyczne (pomoc medyczną)
2.4. Gradacja i pilność realizacji potrzeb logistycznych i medycznych podmiotom ratowniczym
Rozdział 3. Procedury organizacji zabezpieczenia logistycznego i medycznego podmiotów ratowniczych
3.1. Uwarunkowania ogólne procesu organizacji zabezpieczenia logistycznego i medycznego podmiotów ratowniczych
3.2. Potencjał logistyczny wykorzystywany do zabezpieczenia logistycznego i medycznego podmiotów ratowniczych
3.3. Specyfika organizacji zabezpieczenia logistycznego i medycznego podmiotów ratowniczych
3.4. Organizacja dostaw środków zaopatrzenia dla podmiotów ratowniczych
3.5. Organizacja usług logistycznych dla podmiotów ratowniczych
3.6. Organizacja pomocy medycznej dla podmiotów ratowniczych
Rozdział 4. Zarządzanie zasobami logistycznymi w długotrwałych, wielopodmiotowych akcjach ratowniczych
4.1. Uwarunkowania zarządzania zasobami logistycznymi w długotrwałych, wielopodmiotowych akcjach ratowniczych
4.2. Udział organów logistycznych w procesie zarządzania długotrwałą, wielopodmiotową akcją ratowniczą
4.3. Właściwości wsparcia teleinformatycznego procesu zarządzania zasobami logistycznymi w długotrwałych, wielopodmiotowych akcjach ratowniczych
Rozdział 5. Realizacja zadań logistycznych i medycznych w akcjach ratowniczych na rzecz ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych
5.1. Potrzeby logistyczne i medyczne ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych
5.2. Usługi logistyczne świadczone ludności poszkodowanej
5.3. Usługi (pomoc) medyczne świadczone ludności poszkodowanej
5.4. Specylika realizacji zabezpieczenia logistycznego ludności poszkodowanej
5.5. Realizacja dostaw środków zaopatrzenia dla ludności poszkodowanej
5.6. Realizacja usług logistycznych dla ludności poszkodowanej
5.7. Procedury realizacji usług (pomocy) medycznych dla ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych
Załącznik 1. Przykłady opracowania dokumentów do zarządzania zasobami logistycznymi w długotrwałej akcji ratowniczej (na przykładzie akcji powodziowej)
A. Dokumenty planistyczne
1. Plan zaopatrzenia podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
2. Plan świadczenia usług logistycznych dla podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
3. Plan świadczenia pomocy medycznej dla podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
B. Dokumenty dyrektywne
1. Aneks logistyczny do Zarządzenia bojowego KDR w akcji powodziowej
2. Punkt logistyczny do Zarządzenia bojowego KDR w akcji powodziowej
C. Dokumenty pomocnicze
1. Wykaz norm zaopatrzenia podmiotów ratowniczych w podstawowe środki zaopatrzenia w długotrwałej akcji powodziowej
2. Wykaz potrzeb zaopatrzeniowych podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
3. Wykaz zapotrzebowania podmiotów ratowniczych na usługi logistyczne w długotrwałej akcji powodziowej
4. Wykaz potrzeb podmiotów ratowniczych na pomoc medyczną w długotrwałej akcji powodziowej
5. Wykaz źródeł zaopatrzenia podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
6. Wykaz usługodawców świadczących usługi logistyczne i pomoc medyczną dla podmiotów ratowniczych w długotrwałej akcji powodziowej
7. Wykaz zasobów logistycznych i medycznych w dyspozycji KDR w długotrwałej akcji powodziowej
8. Meldunek danych logistycznych i medycznych do zamiaru KDR na prowadzenie długotrwałej akcji powodziowej
Załącznik 2. Przykłady opracowania dokumentów planistycznych do realizacji zadań logistycznych na rzecz ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych (na przykładzie akcji powodziowej)
1. Plan zaopatrzenia mieszkańców Gminy Komorów w akcji powodziowej
2. Plan świadczenia usług logistycznych mieszkańcom Gminy Komorów w akcji powodziowej
3. Plan świadczenia pomocy medycznej mieszkańcom Gminy Komorów w akcji powodziowej
4. Plan ewakuacji mieszkańców Gminy Komorów do tymczasowych miejsc zakwaterowania
5. Plan organizacji tymczasowych miejsc zakwaterowania dla mieszkańców Gminy Komorów
Załącznik 3. Materiały do treningów sztabowych z logistyki akcji ratowniczych
1. Założenia do treningów sztabowych z logistyki akcji ratowniczych
2. Trening sztabowy nr 1
3. Trening sztabowy nr 2
4. Trening sztabowy nr 3
5. Trening sztabowy nr 4
6. Trening sztabowy nr 5
Załącznik 4. Materiały do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi
1. Założenie do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi pk. "SEMTEX 2016"
2. Zamiar Starosty Nyskiego - Szefa PZZK NYSA na prowadzenie akcji ratowniczych na terenie Powiatu Nyskiego
3. Wytyczne do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi pk. "SEMTEX 2016"
4. Materiały źródłowe do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi pk. "SEMTEX 2016"
5. Zestawienie map do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi pk. "SEMTEX 2016"
6. Znaki operacyjne do ćwiczenia sztabowego na mapach z zespołami logistycznymi stanowisk kierowania kierujących działaniami ratowniczymi pk. "SEMTEX 2016"
Załącznik 5. Ćwiczenia z realizacji zadań na rzecz ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych
1. Dostawa środków zaopatrzenia
2. Usługi logistyczne i medyczne
UWAGI:
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronie [219]. Oznaczenia odpowiedzialności: Eugeniusz Nowak, Marek Walancik.
Rozdział 1.1. Innowacje - zagadnienia ogólne i definicyjne
1.1.1. Istota innowacji
1.1.2. Proces innowacyjny
1.1.3. Innowacyjność jako imperatyw działania
Rozdział 1.2. Modele biznesu
1.2.1. Modele biznesu: znaczenie i funkcje
1.2.2. Tworzenie modeli biznesu
1.2.3. Rodzaje modeli biznesu
1.2.4. W poszukiwaniu strefy zysku - zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw
Rozdział 1.3. Innowacje jako fundament rozwoju organizacji w XXI w.
1.3.1. Wybrane aspekty teoretyczne innowacji
1.3.2. Typologia innowacji
1.3.3. Innowacje jako katalizator rozwoju organizacji w XXI w.
CZĘŚĆ II. ROLA I ZNACZENIE INSTYTUCJI OTOCZENIA BIZNESU A INNOWACYJNOŚĆ
Rozdział 2.1. Rola i znaczenie instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw na przykładzie działania polskich parków technologicznych
2.1.1. Systemowe podejście do procesów innowacyjnych
2.1.2. Regionalny wymiar procesów innowacyjnych
2.1.3. Wyodrębnianie się regionalnych systemów innowacji
2.1.4. Instytucje otoczenia biznesu - rola i znaczenie w regionalnych procesach proinnowacyjnych
2.1.5. Parki technologiczne w Polsce - wybrane zagadnienia
Rozdział 2.2. Transfer wiedzy, controlling, innowacje i wartość w relacjach B2B
2.2.1. Wpływ oferty na wartość biznesu nabywcy w relacjach b2b
2.2.2. Transfer wiedzy i innowacje
2.2.3. Kontrola i motywacja aktorów procesów tworzenia wartości oraz analiza wpływu transferu wiedzy i innowacji na wartość biznesu
2.2.4. Wzrost efektywności procesu sprzedaży i wzrost wartości biznesu
2.2.5. Nowy produkt i wzrost wartości biznesu
2.2.6. Implikacje menedżerskie - jakie działania podejmować, żeby zwiększyć transfer wiedzy
2.2.7. Ograniczenia i wskazówki dla przyszłych badań problemu
Rozdział 2.3. Instytucjonalne narzędzia wsparcia dla innowacyjnych przedsiębiorstw typu start-up wysokich technologii w Polsce
2.3.1. Polityka spójności UE. Wzrost znaczenia partnerstw
2.3.2. Polityka proinnowacyjna w Polsce. Instrumenty wsparcia dla sektora MŚP
2.3.3. Studium przypadku. Firma XTPL SA
CZĘŚĆ III. INNOWACJE A MARKETING
Rozdział 3.1. Innowacje i marketing - charakter i znaczenie relacji
3.1.1. Procesy innowacji - opcja marketingowa. Ewolucja i znaczenie
3.1.2. Innowacyjność w kontekście procesu konsumpcji
3.1.3. Innowacyjność a zachowania menedżerów
Rozdział 3.2. Innowacje marketingowe w sektorze bankowym w Polsce
3.2.1. Istota, rodzaje i znaczenie innowacji w sektorze bankowym
3.2.2. Innowacyjność instytucji finansowych w Polsce w latach 2008-2014
3.2.3. Innowacje marketingowe instytucji finansowych w Polsce w latach 2008-2014, ze szczególnym uwzględnieniem banków
3.2.4. Innowacje marketingowe banków w Polsce - przykłady wdrożeń
Rozdział 3.3. Innowacje a zarządzanie produktem - jak budować produkty odnoszące sukces na rynku
3.3.1. Koncepcja marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.3.2. Innowacje i innowacyjność w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.3.3. Innowacyjność a produkt w marketingowej koncepcji zarządzania
3.3.4. Innowacyjność w procesie kreowania nowych produktów
Rozdział 3.4. Skuteczne zarządzanie procesami komunikacji jako element innowacyjnego zarządzania organizacją
3.4.1. Skuteczne zarządzanie procesami komunikacji
3.4.2. Procesy zarządzania wiedzą instrumentem innowacyjnej komunikacji
3.4.3. Innowacja - koncepcją w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.4.4. Rola zasobów ludzkich w innowacyjnym procesie budowania prawidłowej komunikacji
Gospodarka, ekonomia, finanse Polityka, politologia, administracja publiczna Socjologia i społeczeństwo
ZAKRES CZASOWY:
1901-2017 r.
POWSTANIE DZIEŁA:
2017 r.
OPIS FIZYCZNY:
334 strony : ilustracje, mapy, wykresy ; 24 cm.
SYGNATURA:
50197 [1]
KOD KRESKOWY
INWENTARZ:
008000501978
50197
ODBIORCY:
Szkoły wyższe.
Dla osób profesjonalnie zajmujących się problematyką funkcjonowania miast, polityką publiczną oraz dla studentów zarządzania publicznego, administracji, gospodarki publicznej, polityki społecznej, ekonomii i zarządzania.
Miasta są najbardziej złożoną strukturą antropologiczną, w której zachodzi wielość zjawisk, które z naukowego punktu widzenia nazwalibyśmy interdyscyplinarnymi. To właśnie fascynuje oraz zachęca do pogłębionych badań nad funkcjonowaniem i kierunkami rozwoju miast. W niniejszej książce autorzy dokonują próby inwentaryzacji najważniejszych gospodarczych, społecznych i przestrzennych zjawisk zachodzących w wielkich miastach. Jest to próba całościowego spojrzenia na wielość problemów zachodzących w miastach w taki sposób, aby poszczególne rozdziały stanowiły kompleksowy obraz współczesnych miast wraz ze wskazaniem najważniejszych dylematów dotyczących ich funkcjonowania.
Książka stanowi owoc pracy naukowej Katedry Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, których nadrzędnym obszarem jest "Zarządzanie publiczne". Badania w tym obszarze są prowadzone przez Katedrę od wielu lat, dlatego też jednym z istotniejszych problemów, jaki jest podnoszony w niniejszej książce są działania administracji publicznej różnych poziomów w odniesieniu do miast.
Niezależnie od faktu, iż istotna część zjawisk zachodzących w miastach ma charakter samorzutny, działania administracji publicznej odnoszące się do miast należą do jednych z najbardziej strategicznych rodzajów polityki publicznej. Działania te wpływają na sytuację kluczowych odbiorców usług publicznych, a wielość i nierzadko sprzeczność oczekiwań co do realizacji określonych działań wymaga zręczności w podejmowaniu decyzji przez rządzących. Miasta mają strategiczne znaczenie dla administracji publicznej wielu poziomów, stąd też propozycje różnych perspektyw postrzegania miast: od miast globalnych, poprzez rolę miast w budowaniu przewagi konkurencyjnej gospodarki narodowej, politykę regionalną, aż do działań o charakterze lokalnym.
Książka jest głównie przeznaczona dla osób profesjonalnie zajmujących się problematyką funkcjonowania miast, polityką publiczną, może być również przydatna dla studentów zarządzania publicznego, administracji, gospodarki publicznej, polityki społecznej, ekonomii i zarządzania.
Część I. ROLA MIAST W BUDOWANIU PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
Rozdział 1. Dlaczego miasta są tak ważne dla rozwoju?
1.1. Miasta w literaturze przedmiotu
1.2. Uwarunkowania kontekstowe rozwoju metropolii
Rozdział 2. Najważniejsze historyczne koncepcje (modele) rozwoju miast
2.1. Początki miasta jako "miejsca"
2.2. Antyk
2.2. Średniowiecze
2.3. Świat islamu
2.4. Renesans
2.5. Barok
2.6. Anglia, rewolucja przemysłowa i szkoła angielska
2.7. Od miasta linearnego do "organicznej decentralizacji"
2.8. Stany Zjednoczone
Część II. POZIOMY POSTRZEGANIA MIAST
Rozdział 3. Metropolie globalne
3.1. Dominujące zjawiska o charakterze globalnym wpływające na funkcjonowanie metropolii
3.2. Dominujące zjawiska o charakterze globalnym a polityka rozwoju miast
Rozdział 4. Miejsce miast w polityce UE
4.1. Zmieniająca się polityka UE wobec miast
4.2. Instytucjonalny wymiar polityki UE wobec miast
4.3. Polityka UE a interesy Polski
4.4. Miasta w polityce UE
4.5. Miasta w polityce sektorowej
4.6. Wizja europejskich miast przyszłości
Rozdział 5. Miasta jako narzędzia dla kreowania polityki państwa oraz polityki regionalnej
5.1. Miasta jako stymulatory rozwoju gospodarki narodowej
5.2. Rożne perspektywy postrzegania roli metropolii w procesie rozwoju otoczenia regionalnego
Rozdział 6. Obszary metropolitalne jako wyzwanie dla polityki rozwoju XXI w.
6.1. Identyfikacja obszarów metropolitalnych
6.2. Wyzwania dla zarządzania w obszarach metropolitalnych
6.3. Podejście do obszarów metropolitalnych w Polsce - stan i perspektywy
Część III. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZWIĄZANE Z ROZWOJEM MIASTA
Gospodarka
Rozdział 7. Rynek pracy w metropoliach - Maciej Frączek
Wprowadzenie
7.1. Uwagi metodyczne
7.2. Analiza wybranych wskaźników rynku pracy w polskich metropoliach
7.3. Cechy charakterystyczne rynku pracy w metropoliach
Rozdział 8. Znaczenie innowacji w budowaniu konkurencyjności miast
8.1. Konkurencyjność przedsiębiorstw, gałęzi i gospodarek narodowych. Tło teoretyczne dla konkurencyjności miast i regionów
8.2. Terytorialne zakorzenienie procesów innowacyjnych
8.3. Współczesne trendy wyznaczające strategie konkurencyjne miast
8.4. Polityka na rzecz konkurencyjności miast
Przestrzeń
Rozdział 9. Polska polityka przestrzenna - Aleksander Bohm
9.1. Okres międzywojenny
9.2. Okres PRL
9.3. Planowanie przestrzenne w III Rzeczpospolitej
Rozdział 10. Planowanie przestrzenne a polski system administracji publicznej
10.1. Źródła prawa w zakresie planowania przestrzennego
10.2. Cele prawa w zakresie planowania przestrzennego
10.3. Planowanie przestrzenne a własność prywatna
10.4. Podmioty zobowiązane
10.5. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
10.6. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu
10.7. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Przestrzennego
10.8. Gospodarowanie nieruchomościami publicznymi
10.9. Procesy wywłaszczeniowe
Społeczeństwo
Rozdział 11. Miasto jako miejsce spotkań, tworzenia kapitału ludzkiego i społecznego
11.1. Współczesne miasta jako obszary spotkań i dialogu czy konfliktu społecznego
11.2. Zasoby miasta i ich wytwarzanie. Kapitał ludzki i kapitał społeczny
Rozdział 12. Aktywność obywatelska w miastach
12.1. Uwagi wstępne
12.2. Formy i przesłanki aktywności obywatelskiej w miastach
12.3. Ruchy miejskie jako forma aktywności obywatelskiej w miastach. Studium przypadku
Rozdział 13. Społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu miastem
13.1. Społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu miastem - próba definicji
13.2. Społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu miastem w świetle wybranych koncepcji
13.3. Praktyka społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu miastem
Rozdział 14. Potencjał instytucjonalny służby zdrowia w miastach
14.1. Metropolie i zdrowie populacji
14.2. Rozumienie zdrowia
14.3. Czynniki wpływające na zdrowie mieszkańców metropolii
14.4. Zdrowie mieszkańców metropolii
14.5. Wybrane projekty i praktyki zorientowane na poprawę zdrowia w miastach
Zarządzanie miastami
Rozdział 15. Narzędzia zarządzania miastem w świetle polskiego systemu administracji publicznej
15.1. Miasta na prawach powiatu
15.2. Regionalne jednostki współpracy samorządu lokalnego
15.3. Zagadnienia ustrojowe
15.4. Ustawa o związkach metropolitalnych
15.5. Dysfunkcje i wyzwania
Rozdział 16. Współczesne modele zarządzania publicznego a perspektywa miasta
16.1. Kontekst narodzin neoliberalnych modeli zarzadzania publicznego
16.2. Nowe zarządzanie publiczne (NZP)
16.3. Współzarządzanie publiczne (WP)
16.4. Neoweberowski model zarządzania publicznego (NMZP)
Kultura i wiedza
Rozdział 17. Koncepcja smart city w kontekście polskich metropolii
17.1. Wprowadzenie do koncepcji smart city
17.2. Rozumienie koncepcji smart city - przegląd ujęć
17.3. Krytyka koncepcji smart city
17.4. Współzarządzanie (governance) oraz e-governance jako sposób koordynacji działań w smart city
17.5. Innowacje społeczne jako determinanty zmian w mieście
17.6. Koncepcja smart city w badaniach metropolii i obszarów metropolitalnych - projekt SMART_KOM
Rozdział 18. Idea creative city w kontekście polskich metropolii
18.1. Przemysły kreatywne w kontekście polskich metropolii
18.2. Potencjał sektora przemysłów kreatywnych
18.3. Wpływ kultury oraz przemysłów kreatywnych na rozwój potencjału gospodarczego miast
UWAGI:
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Bibliografia przy rozdziałach. Oznaczenia [>>] odpowiedzialności: Michał Kudłacz, Jerzy Hausner (red.).